Avonexbehandling - Multipel sklerose-forum - MS-behandling

MS-portalen - siden for dig med MS

Avonexbehandling

01 - 12.09.2008, 12:02

Jeg starter på Avonexbehandling i næste uge. I den forbindelse vil jeg meget gerne høre erfaringer fra de af jer som gennemgår samme behandling.

På forhånd tak.

bjk

02 - 14.09.2008, 18:50

Hej Bjk.

Jeg har brugt Avonex i næsten et år nu, med blandet erfaring.

Allerede efter 3-4 uger følte jeg en enorm forøgelse i mit energiniveau, -og den virkning bliver ved. Om det skyldes lettelsen over at "der gøres noget ved det" eller om det skyldes Avonex ved jeg ikke, men det var virkelig en enorm forskel. Jeg skal stadig være forsigtig med energien, men det er til at håndtere (jeg er mor til 2 teenager’s og studerende)

Jeg bliver aldrig en "ørn" til det stikkerig. Det tog mig 3 måneder førend at jeg kunne gøre det alene. Det er stadigvæk svært, og det bliver det sikkert ved med at være. I perioder er det sværere, andre gange går det nogenlunde. Jeg er simpelthen en kylling!

Bivirkningerne var i starten meget slemme: Feber, muskelsmerter, koldsved, hovedpine ... i 24 timer efter stikket. Da jeg har en indgroet modstand mod at spise for meget "kropsfremmed", tog jeg for lidt paracetamol i forbindelse med Avonex. Spar dig selv for det, og tag de nødvendige smertestillende og feberhæmmende midler, så kan du sove bivirkningerne væk. For at gøre det, skal du finde det bedst egnede tidspunkt på dagen at stikke dig. Det er sikkert individuelt, og lidt af et puslespil at finde ud af, men for mig er det et sted mellem kl 16 og kl 18. Jeg tager 500mg paracetamol en halv time førend at jeg stikker mig, 500mg ca 4 timer senere og ca. 2-3 timer senere igen 500mg førend jeg går i seng.

Bivirkningerne er ikke så slemme som i starten, men deres styrke er påvirket af min almene træthed og min menstruation. Det er værre ved større træthed og lige før min menstruation.

Har Avonex hjulpet? Bortset fra trætheden er det svært at sige, for jeg har (forløbig) en mild form, med attaks ca. 1 gang om året. Pga den milde form ved jeg ikke hvor ofte jeg førhen havde attaks, jeg forbandt nemlig ikke mine symptomer med en nervesygdom. Men trætheden var et stort problem, og jeg tror på, at Avonex har nedsat min sygdomsaktivitet, så jeg kan kun anbefale at bruge det (eller en anden interferon).

Held og lykke med behandling og sygdomsforløb,
lisbeth j. veillat

lisbjorn

Besøgstæller

Registrerede medlemmer: 525

Brugere online: 15

Diskussionsindlæg: 196

Log ind på Mødestedet

Værktøj

Månedlig undersøgelse

Hvilken er din vigtigste kilde til information om MS?

» Vis resultat