Det sociale liv... - Multipel sklerose-forum - Det sociale liv med MS

MS-portalen - siden for dig med MS

Det sociale liv...

01 - 17.06.2004, 18:34

Hvordan oplever dere andre hverdagen med ms? Har dere kontakt med andre scleroseramte "live", eller er det sociale samvær for det meste gennem computeren/alene? Selvhjælpsgrupper osv. -fungerer de for jer andre?
Mvh
aina

aina

02 - 17.06.2004, 22:42

Kære Aina.

Jeg vil gerne svare på begge dine spørgsmål.

At medicinen svier, kan skyldes, at der sidder en lille ekstra dråbe af den på nålen, inden du tager indsprøjtningen. Rebif og andre ms-stoffer kan svie på huden, fordi der er meget syre i dem. Inden du tager injektionen, skal du forsøge at fjerne den medicin, som sidder på nålen og især på spidsen. Måske det så vil hjælpe lidt.

Sclerose er stadig en meget ny situation for mig. Jeg har for det første kontakt til kommunens hjemmehjælper service, det betyder en del i det daglige, både mht. rengøring og også mht. daglig kontakt til andre mennesker. Mens jeg boede i Jylland, havde jeg kontakt til Røde Kors hvor jeg havde en besøgs ven det var meget hyggeligt. Jeg vil også forsøge at få en besøgsven her på Fyn.

I det plejecenter som ligger her i byen er der gratis fysioterapi både hjemme og på centeret. Desuden er der startet en lille klub for fysisk handikappede, Jeg har hørt der er to i den gruppe som har sclerose. Jeg har lyst til at henvende mig. Jeg har snakket med en fra kommunen som opmuntrede mig til at gøre det, fordi hun mener, at jeg ville være en gevinst for gruppen, fordi jeg ved meget om mange ting og holder mig ajour med udviklingen gennerelt og desuden har mange kreative interesser og endelig har meget viden om kunst, kultur og museer på Fyn.

I morgen får jeg hjemmehjælper for første gang på Fyn, og på lørdag kommer en af mine gode venner fra vest-jylland. Han skal hjælpe mig med at indstallere en ny computer. Når det er i orden vil jeg melde mige til den gruppe, og når jeg har noget at fortælle derfra, så vil du høre fra mig.

Venlig hilsen

Rhaia

rhaia

03 - 01.08.2004, 08:31

Hej med jer
Det sociale live bliver jo ofte begrænset af sygdommen,men jeg savner også nogen tæt på,som man kunne mødes med engang imellem.
Jeg bor selv på østfyn,og må erkende,at hver i sær har nok i sig selv.
Jeg syntes selv,at jeg har været åben også omsorgsful når en har haft det rigtig dårligt med MS,men når det så skal den anden vej,så stopper det ofte.
Jeg kan godt savne en eller to nære venner med Ms ,hvor man kunne støtte hinanden,samt dele fritidsinteresser med.
Jeg har kontakt med mange pr.mail også chat på scleroseforeningen.
Mødt nogle af dem ,men ofte bor de jo langt væk.
Jeg kan se,at du bor på Fyn Rhaia,så måske vi kunne skabe en kontakt.
Jeg har lavet en hjemmeside,som i kan kigge på.
www.123hjemmeside.dk/... ikke kun om sclerose men også mit liv i hverdagen.
Selvhjælpsgruppe her i området er elendigt.Vi var der nogle gange min mand og jeg,men.................der var igen det.Nok i sig selv.
I er velkommen til at skrive til mig
Hilsner fra Tove

toveb

04 - 01.12.2005, 22:45

Hejsa!

Jeg tager copaxone og det fungerer ikke rigtigt for mig mere, synes jeg selv. Jeg danner kapsler (knuder) der hvor jeg har stukket mig og tror derfor ikke, jeg får specielt meget ud af medicinen. Jeg oplever, at hvis der kommer noget af medicinen med op af "hullet", hvor jeg har stukket mig, så svier det mere end ellers. Ydermere svier jeg mest på nederste del af maven. Jeg har ikke andre bivirkninger af medicinen heldigvis, men jeg tror dog ikke den virker. Mine hvide blodlegemer er steget siden jeg startede med copaxone. Helt præcist er det de blodlegemer, der viser en allergi eller parasit og da parasit er udelukket, så må det jo være en allergi. En allergi der startede samme dag, som jeg startede med copaxone og som ikke viser sig andre steder på min krop. Jeg har kun de kapsler, som min krop danner for at spærre medicinen inde...
Jeg kan ikke få en fornuftig forklaring af egen neurolog, som altså er i Jylland. Jeg skifter snarest til Sjælland. Helst Riget, hvis de vil have mig...

Jeg lærte nogle andre med MS at kende, da jeg var på kursus for nydiagnostisede i maj måned. Vi snakker i tlf. sammen og mødes forholdsvis jævnligt. I august var jeg på et rehabiliteringsforløb i Haslev og der mødte jeg nogle andre, jeg nu også har kontakt med og mødes med.
Det er rart, især når jeg nu er "ny". Der er mange ting, jeg oplever, nogle af de andre har været igennem og det er dejligt med vejledning og rådgivning fra dem.
Her er det ikke bare selve sygdommen, men også de andre ting der følger med, jeg drager nytte af, så som ansøgninger til div. instanser, lovgivningsstof osv.
Alt i alt har det været utrolig rart at lære andre med MS at kende og jeg kan kun anbefale det. Jeg vil dog sige, at der for mit vedkommende er en vis kemi mellem mig og dem jeg har kontakt med og uden den, ville kontakten ikke blive vedligeholdt.

Jeg har besluttet mig for, at jeg vil melde mig ind i ungdomsklubben her i amtet, således at jeg kan lære nogle flere i lokalområdet at kende, for det er netop det med afstanden, der kan være en bremseklods for oftere at mødes med dem, jeg allerede kender. Måske var det også en idé for dig..
Du finder de forskellige klubber på scleroseforeningens hjemmeside.

Jeg håber, du får held med det hele og pas nu godt på dig selv.

Kærlig hilsen Jonna

jonna

05 - 01.08.2007, 00:20

Hej igen efter meget lang pause.
Sidst jeg skrev til dig Aina, kaldte jeg mig Rhaia, og jeg har set at mit brev til dig, ligger på siden endnu. Jeg har absolut intet positiv oplevet, med den klub, jeg skrev om. Den klub som skulle være på vores center. Den første gang jeg kom, var der ingen til stede, heller ikke af sygeplejersker,eller andre mødeledere, næste gang var der heller ingen, og jeg har ikke hørt fra nogen af dem siden.
Nu vil jeg dog gerne i kontakt med nogen her på Fyn, og derfor blev jeg så glad for at se dit søde smil Toveb. jeg har længe gået og tænkt på dig og også forsøgt at finde dig; men det er ikke lykkedes. Nu har jeg skrevet til dig privat og håber at få et positivt svar fra dig. Jeg synes det kunne være dejligt, hvis vi fra Fyn kunne mødes sammen med andre og måske skabe en fælles glæde ved at mødes om fælles interesser. Det ville virkelig gøre mig glad. Og det er så absolut påkrævet for mange af os. Håber ikke at jeg er kommet alt for sent på banen igen. Håber også at der ville være flere der melder sig.

Kærlig hilsen

Maika

Maika

Besøgstæller

Registrerede medlemmer: 525

Brugere online: 7

Diskussionsindlæg: 196

Log ind på Mødestedet

Værktøj

Månedlig undersøgelse

Hvilken er din vigtigste kilde til information om MS?

» Vis resultat